Cyberbullying-ul – Cine sunt hărțuitorii online?

Evoluția și dezvoltarea internetului au creat un mediu de comunicare ieșit din tiparele cu care oamenii erau obișnuiți. Internetul poate fi privit atât din perspectiva beneficiilor pe care le aduce (facilitarea comunicării, căutarea informațiilor într-un mod mai rapid, crearea și promovarea afacerilor, etc.), dar și din perspectiva dezavantajelor (furtul identității, pornografie/pornografie infantilă, “hacking”, “stalking”, “cyberbullying”, etc).

Majoritatea oamenilor nu conștientizează gravitatea sau periculozitatea acestor tipuri de comportamente; mulți dintre ei probabil nici nu cunosc că acestea există în mediul online, considerându-l un loc sigur.

Ca și populație țintă a agresorilor, copiii și tinerii sunt mai ușor de păcălit, fiind mai vulnerabili. În ceea ce privește hărțuirea online, mediile tehnologice de comunicare facilitează săvârșirea și răspândirea acestui tip de comportament.

Hărțuirea cibernetică presupune diferite forme ale abuzului psihologic. Aceste acte au ca scop amenințarea, insultarea sau intimidarea victimelor. Ele au un caracter repetitiv, disponibilitatea navigării pe internet în orice moment facilitează cu atât mai mult acest lucru.

Dacă în hărțuirea tradițională dezechilibrul este reprezentat de forțe, în cadrul hărțuirii online, dezechilibrul este perceput la nivelul identității agresorului și al competențelor digitale.

Cyberbullying-ul este general definit ca și agresiune intenționată, săvârșită în mod repetat, în context digital, prin intermediul e-mail, mesaje instante (WhatsApp, Messenger, etc.), rețele de socializare (Facebook, Instagram, Twitter, etc.), asupra unei persoane care nu are capacitatea bine-dezvoltată de a se apăra. Experiența hărțuirii online a fost corelată cu o serie de rezultate negative incluzând anxietate, depresie, abuz de substanțe, dificultăți în ceea ce privește somnul, simptome fizice resimțite, scăderea performanței la școală, absenteismul școlar, renunțarea la învățământ și crimă sau sinucidere.

Acest comportament de hărțuire online cuprinde elemente importante precum: conștientizarea (comportamentul trebuie să fie deliberat, nu accidental), repetitivitatea (agresiunea reflectă un model de comportament, nu este doar un incident izolat), rănirea (ținta trebuie să perceapă că răul a fost cauzat).

Agresorii se pot ascunde în spatele măștii de anonimat deoarece le oferă un sentiment de protecție și îi poate împuternici să spună lucruri pe care față în față nu le-ar spune. Din cauza faptului că le lipsește contactul direct, este posibil să nu fie conștienți de trauma pe care o pot provoca, prin urmare este puțin probabil să simtă regret sau compasiune față de victime.

Din punct de vedere psihologic, fenomenul are implicații serioase atât la nivelul celor care săvârșesc cyberbullying, dar și la nivelul victimelor.

Agresorii online sunt în general în căutarea distracției, a atenției, își petrec destul de mult timp pe rețelele de socializare, consideră avantajoasă postura în care se pot ascunde în spatele ecranului și cred că nimic nu li se poate întâmpla sau nimeni nu-i poate pedepsi. Din cauza acestui anonimat și a acestei scindări de realitate, aceștia nu realizează posibilele consecințe ale acțiunlor asupra victimelor.

Unii dintre ei își însușesc interacțiunea ca pe una față de un ecran, fără să mai realizeze că receptorul este tot o ființă. Implicarea lipsei de empatie și a lipsei remușcării îi determină să săvârșească fapte cu totul nepotrivite și în plus, să-și găsească mijloace de justificare a nevinovăției.

Luând în considerare factorul “Căutarea puterii”, este necesar să privim faptul că în general tinerii își doresc să se afirme, să își găsească avantaje, să fie văzuți și să primească atenție, iar lumea să se învârtă în jurul lor. Toate aceste caracteristici sunt normale în conformitate cu vârsta, însă trebuie ținute sub control, în sensul aplicării unor limite. Rolul acesta de a impune limite și a îi învăța pe aceștia cum să-și gestioneze emoțiile, trăirile, nevoile, etc., fac parte din educația și valorile pe care părinții/persoanele implicate în îngrijire. educatorii/profesorii, ar trebui să le ofere.

Educația, integrarea, socializarea corectă prin intermediul online, controlul parental sănătos, ar putea fi factori care ar scădea rata de angajament în acțiuni de cyberbullying. Este necesar ca și agresorii să fie protejați pentru că este posibil ca acest tip de act să fie un eventual strigăt de ajutor.

#choosequality#chooseoffspringcare

Leave a Reply

Your email address will not be published.